הידרותרפיה ''לי במים''

הידרותרפיה מהי?

המילה הידרותרפיה מורכבת משתי מילים: הידרו = מים תרפיה = טיפול

הידרותרפיה הינו טיפול פיזי במים שמטרתו לטפל בפתולוגיות שונות, לעצור הידרדרות פיזית, להפחית כאב ולבסס מערכת שריר שתתמוך בגוף בריא וחזק ותמנע פציעות ונזקים פיזיים לטווח ארוך. טיפול ההידרותרפיה מתבצע בבריכה ייעודית ובמים חמימים המסייעים בהרפיית הגוף, תומכים ביציבה נינוחה ובטוחה של המטופל וכמובן בהפחתת עומס משקל גופו.

באילו מקרים מומלץ לטפל בהידרותרפיה?

  • פגיעות מוטוריות.
  • בעיות יציבה, בעיות גב, למשתקמים מניתוחים: ירך, ברך, כתף וכיו"ב.
  • פגיעות נוירולוגיות (פרקינסון וכיו"ב).
  • נפגעי שבץ מוחי,
  • סירבול מוטורי (הפרעות קואורדינציה התפתחותית).
  • קשיים בקשב וריכוז.
  • קשים בוויסות רגשי.
  • מחלות אוטואימוניות.
  • פיברומיאלגיה, דלקת פרקים.
  • הטיפול במים מסייע בתהליכי החלמה ממחלות ממאירות ומחלות כרוניות.
  • טראומות נפשיות, חרדות.
  • נפגעי תקיפה מינית, נפגעי מלחמה או פעולות איבה.
  • טיפול בבעיות התפתחות לפעוטות.
  • ילדים ובני נוער בעלי צרכים מיוחדים.

 

טיפולי הידרותרפיה הינם טיפולים משקמים אך בראש ובראשונה משמרים. איכות החיים ושמירה על השלד ועל רקמות הגוף הינו תהליך רציף וממושך ולכן מומלץ להתמיד בפעילות שבועית קבועה לשימור טווח התנועה, שיפור היציבה, הקואורדינציה, מוטוריקה עדינה וגסה וחיזוק שרירי השלד והנשימה.

 

יתרונות ההידרותרפיה

למים סגולות מרפאות שאינן קיימות ביבשה. חוסר המשקל והפחתת כוח הכבידה במים מאפשר לנו לחזק שרירים ללא נשיאת משקל הגוף וכן להגדיל טווח תנועה בהשוואה לפעילות מחוץ למים.

המים החמימים משרים רוגע ומרפים את שרירי הגוף ומאפשרים עצמאות, ביטחון ויציבות למטופלים שחווים קושי בכך על פני היבשה. החשש הגדול שקיים אצל מטופלים רבים ביבשה ממקרים של נפילה, איבוד שיווי משקל או תנועה בחופשיות ללא אביזרים תומכים, מתפוגג במים ומחזק תחושת מסוגלות ועצמאות.

הלחץ ההידרוסטטי, שהוא לחץ המים על הגוף, עוזר להוריד נפיחויות ובצקות, משחרר שרירים, גורם לריאות לעבוד בלחץ גדול יותר ובכך משפר את מערכת הנשימה ומסייע בשחרור מתחים.

טיפול הידרותרפיה – אופן הטיפול

טיפולי ההידרותרפיה והוואטסו מתקיימים בבריכה מחוממת, מקורה ומותאמת במיוחד לפעילות טיפולית.

משך הטיפול נתון לבחירה: 30 דקות / 45 דקות, פעם או פעמיים בשבוע לבחירת המטופל ובהתאם להמלצת המטפל ורופא המשפחה.

טיפול הידרותרפיה פרטני

בניית תוכנית טיפולים אישית על פי אבחון ההידרותרפיסטית המוסמכת והמשקמת האורטופדית לי טוראל.

 

וואטסו

וואטסו היא טכניקת טיפול במגע מתחום ההידרותרפיה, טיפול פיזיותרפי, במים המבוססת על שיטת ה"שיאצו".

טיפולי וואטסו נערכים בבריכה מחוממת (34–35 מעלות צלזיוס). מים יוצרים התנגדות לתנועת גוף העובר דרכם, ההתנגדות תלויה בנפח ושטח הפנים של הגוף, במהירות התנועה ובצורת הגוף הנע וגודל חלקי הגוף שמתחת לפני המים. השיטה מנצחת את ההתנגדות הזו כדי להפוך את המים לתווך יעיל לשחרור השרירים וחיזוקם.

במהלך הטיפול הנמשך בין דקות אחדות ליותר משעה, מציף המטפל את המטופל על פני המים ובידיו תומך בו בראש–עורף ובאגן-ברכיים. עמידתו ותנועת גופו של המטפל במים דומה לתנועת הגוף המקובלת באומנות הלחימה ביבשה, הטאי-צ'י. המטופל נע בתנועות ערסול עדינות, בקצב אחיד, איטי או דינאמי לפי הצורך וללא מאמץ פיסי.

השילוב של מים חמימים עם החזקת המטפל, התנועה והנשימה הייחודיים לטיפול, מקנים תחושה של "חזרה לרחם" ומביאים להרפיית שרירים נוקשים והגמשת מפרקים ולרוגע גופני ונפשי תוך איזון זרימת אנרגיית הצ'י בגוף, דבר שאמור לחזק את המערכת החיסונית ולכן להיות יעיל לטיפול בדלקות פרקים, בעיות אורתופדיות, הפרעות שינה, קשב, אכילה, חרדות, דיכאון, דיכאון אחרי לידה, הלם וטראומה.

במהלך המפגש עוקב המטפל אחר תגובות המטופל וקשוב לשינויים עדינים בנשימתו ובמתח השרירים שלו כדי לדייק את הטיפול.

לטיפול הוואטסו השפעות מיטיבות על הגוף והנפש: הרפיית שריריים נוקשים והגמשת מפרקים, כניסה למצב הרפיה עמוק, הפחתת נפיחות במקרים של בצקת, הקלה על כאב, שיפור הניידות של רקמות רכות, הגדלת טווחי תנועה, הפחתת מתח ופתרון טראומות, הרגעת מערכת העצבים, הגדלת מודעות לגוף והפחתת חרדה כללית, חוויה של רוגע פסק זמן ודממה, נשימה עמוקה ומלאה יותר, שיפור השינה והעיכול, שיפור תחושת הרווחה הכללית, הצפת רגשות, תובנות או התחדשות של זיכרונות ישנים, תחושה של יופי עמוק וקלילות.

מתנה אמיתית לכם או לאהוביכם בכל עת…

מחכה לכם במים, לי טוראל, הידרותרפיסטית משקמת אורטופדית ספורט תרפיסטית

 

שחייה לתינוקות ופעוטות

לתינוקות בשנת חייהם הראשונה יש חשיבות מכרעת לכמות הגירויים המסופקת להם. גירויים מחשבתיים וחושיים הם מה שמעורר את המוח לחשוב, להתפתח ולעבוד. פעילות של שחיית תינוקות מספקת לתינוק שפע של גירויים מוטוריים, רגשיים ומחשבתיים.

למעשה, תינוקות המגיעים לחוג שחייה נמצאים תחת גירוי כל כך אינטנסיבי שרובם נרדמים מיד לאחר החוג.

 

יתרונות הטיפול במים לתינוקות ופעוטות

התפתחות מוטורית:

גוף שעובד מול התנגדות של המים יוצר חיזוק. תינוקות המשתתפים בחוג זוכים לחיזוק הכתפיים ומערכת השרירים גם אם הם לא שוחים אלא רק מוחזקים במים. הם מזיזים את גפיהם והתנועתיות העדינה בשילוב התנגדות המים יוצרים מרחב תנועתי חדש שאין שני לו מחוץ למים. התנועה במים מעודדת התפתחות יכולות מוטוריות ומאפשרת התפתחות מהירה אצל תינוקות (לדוגמה – זחילה, ישיבה, עמידה, הליכה ועוד).

 

פיתוח כישורים חברתיים:

כבר בגיל 3 חודשים רצוי להכניס את התינוק למים, אשר תלוי בנו לכל צרכיו ולומד להפעיל אותנו על ידי בכי או מחוות שונות. במים, הקשר הראשוני שנוצר הוא אל מול ההורה. ההחזקה במים בגובה שווה מאפשר קשר עין בין התינוק לבין ההורה, משהו שקשה להשיג ביבשה. הקשר שנוצר עם המטפל מאפשר לפעוט כבר בתחילת דרכו מפגש עם דמות משתנה שאיננה אחד מהוריו. בשלב מאוחר יותר, סביב גיל 8 חודשים מתאפשר לתינוק ליצור קשר עם פעוטות אחרים. הפעילות במים מאפשרת לתינוק לשפר את בטחונו העצמי, הענקת תחושה נעימה ורוגע.

 

מתן בסיס לחיים ספורטיביים

הפעילות במים בחודשי חייו הראשונים של התינוק, הם חוג שמצריך הנעה של הגוף. החוג הינו פעיל במשך 30 דקות, התינוק מפעיל את גופו אל מול התנגדות המים, יוצר חיזוק ועבודה על שיווי משקל, מחזק ומפתח את מערכת הנשימה ובהחלט מוגדר כפעילות ספורטיבית. בחוג זה אנו מעודדים פעילות אקטיבית ודינמית, כבר בחודשי חייו הראשונים של התינוק. באמצעות התמדה בחוג אנו רואים הבדלים משמעותיים בין פעולות שבילו זמן במים לעומת פעוטות שלא, בנוסף, ניכר שוני גם בהתנהגות הפעוט בבריכות ציבוריות ומגרשי משחקים.

 

שחיית תינוקות ופעוטות – איך זה מתבצע?

  • הטיפול מתבצע בבריכה פרטית, אחד על אחד או בקבוצות קטנות של 2 תינוקות/פעוטות ביחד עם אחד ההורים.
  • החוג מתבצע בבריכה טיפולית מחוממת, 33.5-34 מעלות על מנת ליצור תחושת חמימות נעימה.
  • משך השיעור כשלושים דקות, פרק הזמן שהוכח כאפקטיבי לגילאי 3 חודשים עד 3 שנים.
  • חשוב להביא את הפעוט לאחר אוכל ושינה על מנת לקבל אפקט מיטבי מהטיפול.
  • השיעור הינו מובנה דרך תנועה, שירה ומשחק (כולל אביזרים נלווים). המדריך נותן הוראות ותרגילים דרך חוויית המשחק, וההורה והילד מבצעים.
  • החוג מתבצע לפי אותן קבוצות גיל תואמות אבני דרך התפתחותיים.
  • הפעילות מתבצעת תוך תשומת לב לחשיבות ההנאה של ה"משולש" – הילד, ההורה והמדריך.

צרכים מיוחדים

הידרותרפיה – צרכים מיוחדים

  • שיתוק מוחין
  • תסמונת דאון
  • עיכוב התפתחותי
  • מגבלה שכלית התפתחותית
  • הספקטרום האוטיסטי
  • ויסות רגשי

 

שיתוק מוחין

קבוצת מצבים רפואיים מתמשכים המפריעים להתפתחות תנועה ויציבה הגורמים להגבלה בפעילות ומיוחסים לנזק לא מתקדם שהתרחש במוח של העובר או של הילוד.

הקשיים המוטוריים מלווים לעיתים קרובות בליקויים בתחושה, בתפיסה, בחשיבה ובתקשורת, תפקודי פה (דיבור ואכילה) וכן בבעיות התנהגות, אפילפסיה ולקויות משניות בשרירים.

ליקויים אלה עלולים לגרום לעיתים למגבלות קשות יותר מאשר הלקות המוטורית

הבעיות הנלוות בשיתוק מוחין:

  • ספסטי – טונוס גבוה בשרירים, רפלקסים פתולוגיים
  • דיסקינטיקה – תנועות לא רצוניות או נשלטות
  • היפרקינזיה – פעילות מוגברת, תנועות מוגזמות, תנודות בטונוס
  • היפוקינזיה (דיסטוניה) – פעילות מופחתת, נוקשות, טונוס מוגבר בשרירים.
  • אטקסי – קושי בקואורדינציה (סרבול), קושי בתכנון תנועה, ליקוי בשיווי משקל ונטייה לנפילות.

ליקויים משניים פיזיים:

  • פריקת ירך
  • הידבקויות ברקמות הגידים
  • עקמת
  • כושר גופני ירוד
  • נטייה לפתח עודף משקל
  • חולשה שרירית
  • סבולת ירודה
  • עייפות פיזית
  • כאב

שיתוק מוחין – טיפול

משמעויות טיפוליות במים:

  • שחרור והרפיה במקרים של נוקשות וטונוס מוגבר
  • מתיחות לשימור ושיפור טווחי תנועה – שימוש בטמפרטורה של המים ובתכונת הציפה להארכה ומתיחה של קבוצות שרירים.
  • שיפור תפקוד נשימתי במהלך השהיי במים.
  • הנאה! העצמה ושיפור תחושת המסוגלות
  • אפשרות לטיפול זוגי/קבוצתי לשילוב מרכיב חברתי.

 

 

תסמונת דאון

  • תסמונת גנטית מולדת
  • אחת התסמונות הכרומוזוליות השכיחה ביותר.
  • מדי שנה נולדים בישראל כ – 150 תינוקות הלוקים בתסמונת דאון.
  • השכיחות עולה עם העלייה בגיל האם.

 

ליקויים פיזיולוגיים:

  • סיכון גבוה למומים לבביים
  • עיוות של עמוד השדרה הצווארי
  • היפוטוניה (טונוס שרירים נמוך)
  • בעיית ראייה
  • תת פעילות של בלוטת התריס ונטייה להשמנה

 

ליקויים קוגנטיביים

  • מגבלה שכלית התפתחותית בדרגות חומרה שונות
  • איחור שפתי
  • נטייה לפתח אלצהיימר בעשור החמישי לחייהם הגורם לבסוף למותם.

 

הידרותרפיה – הספקטרום האוטיסטי

  • אוטיזם הוא הפרעה שבסיסה הוא נוירו התפתחותי
  • באה לידי ביטוי בשני תחומים מרכזיים:
    • לקות עקבית בתקשורת ובאינטראקציה חברתית
    • דפוסי התנהגות, עניין או פעילות מצומצמים החוזרים על עצמם.
      • תנועות מוטוריות, סטריאוטיפיות וחזרתיות, שימוש חזרתי וסטריאוטיפי בחפצים כגון סידור בשורות, שימוש ברוטינות של דיבור של דיבור כגון ציטוטים או שינון שירים.
      • קיבעון התנהגותי והיצמדות לרוטינות.
      • חשיבה נוקשה וטקסיות, התנגדות לשינויים וקשיים במעברים.
    • לקות עקבית בתקשורת ובאינטראקציה חברתית:
      • קושי בהדדיות חברתית ורגשית, קושי בניהול שיחה הדדית, יזימה דלה לאינטראקציה חברתית, קושי לחלוק עניין או רגש עם אדם אחר.
    • לקות בהבנה ובהפקה של תקשורת לא מילולית, קשיים ביצירת קשר עין וכן הבעות פנים, מחוות ושפת גוף.
    • לקות ביכולת לפתח ולשמור קשרים חברתיים.
    • קשיים בהתנהגות מסתגלת למצבים חברתיים, קושי ליצור חברויות וחוסר עניין בבני קבוצת הגיל.
    • דפוסי התנהגות, עניין או פעילות
    • תגובת-יתר או היעדר תגובה לגירויים סנסוריים או עניין חריג בגירוי סנסורי מסוים, חוסר תגובה לכאב או לטמפרטורה, תגובה אגרסיבית לצליל מסוים או לטקסטורה מסוימת, התמכרות לגירויי אור או לתנועה חזרתית.

רמת התפקוד של ילד עם אוטיזם מוערכת בהתאם לרמת התקשורת, לרמת הקוגניציה וליכולת השפתית שלו. מדובר למעשה בהפרעה הנמצאת על רצף תפקודי, הנע בין ילדים הנזקקים לסיוע מרחב בשל הפרעה חמורה ובין ילדים היכולים להשתלב במסגרות הרגילות עם סיוע.

הטיפול ההידרותרפי לילדים על הרצף האוטיסטי – תרגילים לדוגמה:

  • זריקה ותפיסת כדור
  • בחירה של צבע הכדור על ידי הילד המטופל
  • עידוד הילד, חיזוק חיובי ("כל הכבוד!)
  • מסירה של הכדור אל הילד
  • שימוש בכדור תחושה (עם קוצים "ידידותיים")
  • גלגול כדור תחושה על איברי הגוף והכרזה של שם האיבר (יד, רגל, גב וכו')
  • תרגיל מעברים – הילד אוחז בנודל, ולפי סימן, תוך כדי תנועות רגליים הוא עובר לידי המטפל או לאחיזה בקיר.
  • תרגיל האי המסתובב – הילד עומד על אי צף, והמטפל שמיקומו משתנה מסביב לאי זורק חפץ שוקע ומגרה את הילד לתפוס את החפץ. הילד מסתובב על מנת לתפוס את החפץ ומחייך כאשר העיניים נפגשות.
  • טיפוס על מזרון או טרמפולינה ללא עזרה – מחזק מאוד את חגורת הכתפיים. הילד עומד או קופץ על המזרון הצף (שיווי משקל).
  • תרגיל הליכת עכביש – המטפל שר "על הקיר טיפס עכביש קטן" והילד מתרגל הליכה כשהידיים נתלות על דופן הבריכה ומתקדם לעבר חפץ כאשר יד רודפת יד.
  • עבודת חישוק – מגיח בחזרה החוצה כדי לומר שלום תוך יצירת קשר עין. התרגשות ללא ספק מניעה התקדמות.
  • בועות סבון – בעזרת משחק שילדים מאוד אוהבים מגרים את הילד שרוצה לגעת בבועות להתקדם במים ואלו כבר שלבי שחייה ראשונים.
  • בהתאם לרמה של הילד, עובדים על רצף משימות לתרגול זיכרון כמו למשל: "הבא את הכדור", "לך על המזרון" ו"קפוץ למים".
  • ברגע שנוצר ביטחון עצמי במים והבנה של חוקים, ניתן להתקדם לתרגילי שחייה שונים.

 

הטיפול ההידרותרפי לילדים עם בעיות בוויסות רגשי

ויסות רגשי – היכולת של אדם לכוון ולאזן את רגשותיו בהתאם למצב נתון.

זהו מנגנון שליטה רגשי המאפשר לשאת רגשות קשים, להתאפק ולא לפעול באופן מיידי על פי הרגשות, לבחון את הרגשות מבחוץ ועל ידי כך ליצור יציבות רגשית.

המנגנון מכוון את רמת העוררות הרגשית (למנוע מוצפות רגשית), משנה את הכיוון שלהם בהתאם למטרות ובהתאם להבנת הנסיבות וההקשרים החברתיים בהם הוא מצוי.

למערכת שני כוחות: התפרצות רגשית, עלייה ברמת העוררות ובלימה רגשית.

מצד אחד אנו צריכים לפרוק מתח מצטבר ולהחזיר את הגוף לאיזון.

מצד שני יש לנו צורך בשייכות, קשר, יצירה.

באופן תקין – מאזנים זה את זה ומאפשרים זרימה רגשית יעילה בין המצבים.

יכולת הוויסות משתכללת במהלך החיים.

 

התפתחות היכולת הרגשית לוויסות רגשי

לתינוק יכולת לאותת על צרכיו השונים: רעב, קור, כאב או גריית יתר (קול גבוה בסביבתו או מגע לא מתאים) גורמים לתחושות של פחד וחרדה ומתורגמים לאיום פיזי, הזדקקות לאחר להפחתת מצוקה, בלבול וכאוס.

כשהאיום מוסר מערכת העצבים מתארגנת מחדש ונוצר איזון (כמו ברעב).

בראשית החיים עוזרים ההורים בהרגעה והפחתה של רגשות שליליים ומלמדים את הילד איך להרגיע את עצמו.

חוסר קביעות, חוסר זמינות או חוסר יכולת של ההורה לתת לתינוק עזרה בוויסות הביולוגי והרגשי, מביאים את התינוק לסף תיסכול גבוה, עלול לפגוע בהתפתחות העצמית של התינוק או הילד, ביכולתו לפתח קשרים אינטימיים, ביכולתו לרכוש מערכת וויסות עצמית כילד וכמבוגר.

 

כלים טבעיים להתמודדות

תינוקות וילדים מתמודדים עם קשיים רגשיים בדרכים הבאות:

  • ניחום עצמי (לדוגמה באמצעות מציצת אצבע)
  • הסטת מבט
  • הסחה עצמית על ידי משחק או עשייה כלשהי
  • הימנעות
  • חיפוש עזרה, תקשורת עם האחר
  • דיבור פנימי

תפקיד ההורה

  • לשמש אמצעי להשגת רגיעה בשלבי החיים המוקדמים
  • לשמש מודל לחיקוי של אמצעים אלו ולתווך למידה שלהם
  • להכיר בהשפעתו של הילד ולהתאים את תגובותיו למצב, לצרכים של הילד ולקצב הלמידה שלו.
  • כשההורה שומר על ויסות עצמי, הוא משפיע על הילד (נוירוני מראה) ומאפשר לו לווסת את עצמו גם.
  • חשוב לזכור – פעולת הוויסות הינה הדדית, כך גם לכיוון ההפוך.
  • שיח רגשי בין ההורה לילד היא ללמד את הילד לזהות את רגשותיו ולבטא אותם.
  • הכרה ברגשות מסייעת לקחת עליהם אחריות ולמתן את עוצמתם ולמנוע הצפה או אובדן שליטה.
  • חשוב לתת תוקף לרגשות, מחשבות ותחושות המטופל וכן, לנרמל את הרגשות ולתת הסבר לקיומם "כשפוחדים לא מצליחים לחשוב בהיגיון".

 

הטיפול ההידרותרפי בוויסות רגשי

כשהילד נכנס למים נרחיב ונפתח את השיחה איתו בשאלות:

  • "איך עבר עליך היום"
  • "איפה אני מרגיש את ההצפה הרגשית בגוף?"
  • "איזה סימנים נוספים יש לכל רגש לדעתך?"
  • איזה התנהגות הרגש הזה מוציא ממך?"

סרגל התחושות והרגשות

לבסוף, לאחר אימון חוזר ניתן להעביר את הילד לשימוש חוזר במצבים בחיי היומיום, נעקוב ונשאל מה השתנה לאחר שהשתמשת בסרגל?

 

נשימה

שימוש מודע בנשימה – שער לרגיעה, התבוננות עצמית וצמיחה. נשימה מודעת מאפשרת לנו להתמקד, להחזיר לעצמנו שליטה, לעצור ולשקול את תגובתנו.

תרגול נשימות עמוקות ואיטיות מפחיתה מתח, לחץ וחרדה. תרגול נשימה בשעת רוגע מגדיל את הסיכוי שהכלי יסייע ברגע של קושי והצפת רגשות.

את התרגול נבצע בעמידה, תוך הישענות על דופן הבריכה או בשכיבה על מזרון המים, או על נודל או בתוך תנוחת ההחזקה הבסיסית וכמובן תוך כדי משחק (למשל בבועות סבון).

 

תרגיל נשימה לדוגמה:

  • "שים יד אחת על הבטן, שאף אוויר ונשוף אותו החוצה, שים לב שעם כל שאיפה הבטן מתנפחת והיד על הבטן עולה, ועם כל נשיפה הבטן מתרוקנת והיד יורדת"

 

הפעלה גופנית

  • הפעלה גופנית מאפשרת הסחה, המאמץ הגופני בפעילות במים עם הילד מעוררת זרימה בגוף והמרצת הפעילות הכימית במוח (דופמין). ניתן להוסיף לכך כיווצי שפתיים, אגרוף, טוסיק. זה מצחיק ומשחרר.
  • הפעלה גופנית יכולה לבוא בצורות שונות כמו צלילה, משחקי בריכה, שימוש בכדור ועוד.

דיבור פנימי

  • ניתן לעורר דיבור פנימי של הילד אשר נותן ערך רב בהרגעה ויצירת ויסות. לילדים שלא יודעים לדבר עם עצמם חסר המשאב הפנימי החשוב של ארגון מחשבות ויצירת סדר בהם.
  • דיבור פנימי יכול להשתמש בדמיון ובדמויות משחק מצחיקות, מדריכות, אמיתיות או מדומיינות)

שלט הרגשות

  • השלט הוא רכיב מרכזי בכל בית כמעט.
  • ניתן להשתמש בדימוי הזה כדי לעודד ילדים לייצר תנועה גמישה בין מצבים או הסחות דעת מרגש או מחשבה שמעיקים ומטרידים את הילד.

טיפול בלקויות קשב וריכוז

הידרותרפיה – טיפול בלקויות קשב וריכוז

לקויות למידה מייחסות לקושי לרכוש מיומנויות למידה בסיסיות על רקע נוירולוגי.

הלקויות הן:

דיסקלקוליה – לקות בחישוב

דיסגרפיה – לקות בכתיבה

דיסלקציה – לקות בקריאה

(לעיתים נמצא במקביל הפרעות נוספות בהתפתחות השפה, בזיכרון או בתפיסה).

 

לקויות קשב – הגדרה

היכולת לקלוט בו זמנית מגוון רב של גירויים ולהתייחס לכולם באופן שווה.

או, חוסר היכולת לבודד גירוי אחד ולהתייחס אליו בלבד, תוך התעלמות מגירויים אחרים.

קושי לפזר ביעילות את הקשב, להתמקד ולהתמיד במשימה לאורך זמן.

 

לקויות קשב וריכוז (ADD)

ילדין רבים הסובלים מקשיי קשב וריכוז חווים קשיים בתחום הלימודי ולעיתים, גם בתחום החברתי וההתנהגותי. לאלה מתלווים קשיים רגשיים, תחושות קשות של תסכול ואי מיצוי יכולות.

בשונה מלקויות למידה שרלבנטיות בעיקר לתהליכי למידה, קשיי קשב וריכוז עלולים להשפיע על תחומי חיים נרחבים.

הביטויים הנפוצים לקשיים הם: קושי להתרכז לאורך זמן, טווחי קשב קצרים, פזיזות, אי שקט מוטורי, תשומת לב לפרטים, מוסחות גבוהה, קושי בארגון, שכחנות ואיבוד חפצים.

 

הפרעות קשב וריכוז עם היפראקטיביות (ADHD)

לחלק מהלוקים בקשיי קשב וריכוז מאפיינים של אימפולסיביות והיפראקטיביות (ADHD) שמתבטאים בחוסר מנוחה, צורך להתנועע כל הזמן, קושי לחכות בתור, דיבורים ללא מחשבה, קושי בדחיית סיפוקים, קשיי ויסות רגשי וחושי.

 

כמו כן, ניתן לצפות בתופעות הבאות:

קושי לציית לחוקים

קושי עם גבולות

ייצור רעשים בסביבה

קשיי התארגנות וסדר

התנהגויות מסוכנות (נהיגה/מיניות)

 

 

 

הטיפול ההידרותרפי במים בהפרעות קשב וריכוז

מודעות לקשיים – ילדים בעלי קשיי קשב מייחסים לעיתים את קשייהם למגבלה שכלית או למאפייני אישיות שליליים. הם מתמודדים עם סטיגמות. ילדים היפראקטיביים לעיתים אינם מודעים למידת האינטנסיביות שבה הם מתנהלים.

מודעות גופנית והתנהגותית – לזהות ולהבחין מהם הסימנים המעידים באופן ישיר ועקיף על הקושי של המטופל: קושי להמשיך במשחק לאורך זמן, קושי לתכנן  מסלולים, קושי לדחות סיפוקים ועוד.

לעבוד עם ה"יש" למצוא את החוזקות של הילד/הנער המטופל ולהעצים אותם. לעודד תחביבים.

משחקים תנועתיים והתנסויות מאתגרות, כדי ליצור סקרנות ועניין ולהעיר את המוח.

חיזוק הקשרים המוחיים ואת החיבור בין אונות המוח (הימנית והשמאלית – עבודה על הצלבות ושמיניות במים)

ללמד את המטופל להרפות

עבודת נשימה הינה כלי עוצמתי ללימוד קשב פנימי, מיקוד, מודעות עצמית והורדת מתחים ולחץ.

לעודד חשיבה חיובית

לעודד התמדה ולחזק את המוטיבציה הפנימית "בלי ויתורים".

 

לגיטימציה לפרוק – יצירת "פינת כעס" כמקום שיש בו לגיטימציה לתחושות המצטברות, לחוויות התיסכול והקושי.

הפחתת הביקורת השלילית (מהסביבה ומעצמי).

הפחתת גירויים סביבתיים.

עבודה מדורגת עם רמות התסכול וההתמודדות.

טיפול תרופתי (העלאת רמת הדופמין) – מקל על התסמינים אך לא פותר. טיפול צשולב יעיל יותר (רגשי ואימוני)

 

 

 

 

 

סירבול מוטורי DCD

סירבול מוטורי DCD (הפרעות קואורדינציה התפתחותיות)

מכירים את האמירות הבאות:

"למה הכול נופל לך מהידיים?!"

"טוב, ספורטאי כנרקאה הוא כבר לא יהיה…"

"למה אתה לא משחק עם הילדים האחרים בכדור או במגלשה?"

"הוא כבר בכיתה ב' ולא יודע לרכוב על אופניים ללא גלגלי עזר"

"בבוקר לוקח לו שעות עד שמסיים להתלבש"

"כשהוא כבר משתתף בפעילות הוא בדרך כלל משחק עם ילדים צעירים ממנו"

"הוא מעדיף לשחק במחשב ואו לצפות בטלוויזיה במקום לשחק עם ילדי השכונה"

 

הילד הזה מוכר לכם? אלו התופעות של ילדכם עם סירבול מוטורי DCD

שכיחות התופעה בגילאי 5-11: 5-6%.

ההמלצה בין גילאי 3-5 לא לתת מיד אבחנה!

תזכורת: אבחנה תינתן רק אם הליקויים משפיעים באופן מובהק על חיי היום יום של הילד.

ע"פ מרכז לזכאות ושיקום בארץ: מגיל 4 אפשר לאבחן.

התופעה בקרב הבנים גדולה פי 4 מאשר אצל הבנות.

 

מתן אבחנה של DCD

אבחנה תינתן רק אם הקושי במיומנויות מוטוריות מפריע להשתתפות בפעילויות היום יום בבית, בבית הספר, בשעות הפנאי והמשחק, כדוגמה: קושי ברחצה, בלבוש, במיומנות משחק, בכתיבה, בהתאם לגיל הילד.

 

באמצעות ההידרותרפיה ניתן לחזק את מערכת שיווי המשקל, הקואורדינציה, מיומנויות מוטוריות, שליטה על התנועה, מוטוריקה גסה, מוטוריקה עדינה ועוד.

 

הטיפול ההידרותרפי במים בסרבול מוטורי DCD

עבודה קואורדינציה ושיווי משקל: הליכה וריצה בתוך המים, קפיצות, טיפוס מדרגות וסולם, משחקי כדור: מסירות, קליעה, רכיבה על נודל ("אופניים במים"), תרגילי הצלבה ושמיניות, כדורגל במים, צלילה והבאת חפצים מקרקעית הבריכה.